torsdag 25 mars 2010


Var tvungen att lägga dit toppen och kåpan och kolla! en vacker maskin!!! Har också monterat soppapump och fördelare. En sak som är viktigt på en motor är oljepumpen som hanterar och levererar motorns smörjmedel ( motorns hjärta ), så den har ja lagt ner lite extra tid på. Det viktiga är att den inte är glapp varken axiellt eller radiellt, för då kan det uppstå kavitaion, och då får man lite eller ingen smörjning alls. Det första är kuggflankspelet som på en B20 inte skall vara mer är 3/10-dels milimeter, på min pump var det 2/10-dels milimeter, Kung! Det andra är axialspelet, det mäter man mellan kugghjulsändar och pumphus med t.ex en stållinjal som riktlinje, detta spel skall bara vara under 1/10-dels milimeter, och mitt var 0,7/10-delar vilket är kanon, men man måste också ta hänsyn till hur locket ser ut, det var i mitt fall lite slitet av kuggarna därför ökade axialspelet förmodligen till det dubbla. tursamt nog är locket av aluminium så det går att plana med ett fint sandpapper på ett glasbord ( när frun är på semester! ).

1 kommentar:

  1. Är motorn ferrariröd? Borde inte den vara babyblå som allt annat? ;) Fint blev det iaf. Men jag har faktiskt kikat på den irl. Puss!

    SvaraRadera